Det er mange grunner til at Toyota er den mest solgte bilen. For det første har den en lang historie som strekker seg tilbake over 100 år, den er slitesterk og ikke minst så rimelig at de fleste har råd til den. Gjennom årene har bilen utviklet seg fra å ha en 3-sylindret motor med 1 kubikk slagvolum, til å komme i varianter med tusenvis av hestekrefter og enorm bæreevne.

Moderne Toyota modeller

Toyota har alltid vært en bybil med lavt slagvolum og lite forbruk. Likevel var de sent ute med de elektriske bilene. De var omtrent først ut med hybridbiler, som kombinerer forbruk av elektrisk energi og fossilt drivstoff.

I dag er det spesielt SUV-bilene som har blitt allemannseie. Rav4, CH-R og Landcruiser er store biler med kjøreegenskaper som passer norske forhold. Toyota kan med sine smarte løsninger tilby gode priser på sine biler, og et lån uten sikkerhet kan realisere drømmen om en ny Toyota ganske fort.

Samlebåndet endret alt

Det var utviklingen av samlebåndet som gjorde Toyota verdensledende i sin tid, og med denne disiplinen kom også andre måter å tenke effektivisering og kostnadsreduksjon på. Opphavsmannen til Toyota, Sakichi Toyoda og gründeren Taiichi Ohno utviklet strategier for kvalitetssikring og innovasjon. Vi kjenner dem som Kaizen, Kanban og Six Sigma.

Det var biler som Toyota AA og A1 som kom først ut av samlebåndet, senere legendariske biler som Toyota Corona og Corolla, Hiace og Carina. En av de aller mest solgte bilene på verdensbasis er Toyota Corolla og Toyota Prius.

Priusen var den første hybriden her til lands, og ble en enorm suksess da den hadde en funksjon som gjorde at batteriet ble ladet opp mens man kjørte. Dermed sank drivstofforbruket og utgiftene sank.

Sports 800, Supra, MR2, GT2000, Celica og Avalon er merkets eksklusive biler. Dessuten konkurrerer merket i løp som NASCAR 500, 24hrs Le Mans og WRC Rally hele verden over.