For et bilmerke med ambisjoner er noe av det viktigste et lett gjenkjennelig symbol. De mest kjente merkene i dag har en logo på bilene som gjør at de aller fleste, bilentusiaster eller ikke, kjenner igjen merket på et øyeblikk. Viktigheten av en lett gjenkjennelig merkevare kan ikke undervurderes i et veldig tøft marked.

Merkevarebyggerne

I alle verdens bransjer har noen få klart å etablere seg et hode høyere en resten. I klesbransjen har YSL, Hugo Boss og Levi’s, blant flere andre, klart å gjøre sine logoer og merkevarer til allemannseie. I dataverdenen er Microsoft, Apple og Samsung blant de store, med lett gjenkjennelige logoer. Det samme gjelder i aller høyeste grad også for bilbransjen.

De er mange om beinet, men selv for de som ikke er veldig interessert i bil og motor, er mange av logoene og merkene lett gjenkjennelige. BMW, Mercedes, Ferrari og Audi er godt innarbeidet hos de aller fleste, og det er gjort et godt stykke jobb over mange årtier for å synliggjøre merkene og toppmodellene. Hvert merke har sitt særpreg og historien, hvert fall i grove trekk, er ikke ukjent for veldig mange.

Biler, både gamle og nye modeller, har blitt en lidenskap for millioner av mennesker. Det er et enormt marked for stort sett alt av merker og modeller. Om et nytt bilmerke ønsker å etablere seg i dagens marked, har de en enorm oppgave foran seg med tanke på markedsføring og branding. Noen få har klart det. Koenigsegg har etablert seg, sammen med blant andre Pagani, med ekstreme biler og umiddelbart fått en spesiell plass i bilentusiasters hjerter.

Det er ingen liten prestasjon å holde hodet over vannet i denne bransjen, og de som får det til legger inn voldsom innsats og mye penger. Det er ikke alle som overlever, men de som klarer å gjøre sitt merke til noe folkekjært, de har kommet en lang vei.