Finnes det noe mer spennende enn å se en bil kjøre i flere hundre kilometer timen mens sjåføren forsøker å holde styr på det hele? Det er en svært imponerende ting å se en bil gjøre, og man forstår også hvor vanskelig det må være å bygge et kjøretøy som kan kjøre så fort og stabilt, at man på mange måter føler seg trygg på å kjøre i over 400 kilometer i timen. Om det ikke får adrenalinet til å bruse så er det nok ikke mye som gjør det. Men man må også skille på rekorder, fordi det finnes to ulike som man i all hovedsak ser på.

Det ene er vanlig produserte biler, og deres rekorder. Ordet “vanlig” må kanskje bli brukt med måte, fordi det er ikke akkurat mye ordinært med en Bugatti eller en Koenigsegg, men dette er altså biler som du kan kjøpe og kjøre på vanlige veier. Det er en produksjonsbil, i mangel på en bedre definisjon. Den første rekorden som ble satt var naturligvis satt av den første produksjonsbilen som ble laget og det er en bil som heter Benz Velo. Den satt en rekord på hele 20 kilometer i timen, og når man vet at det er snakk om 1894, så er det faktisk ganske imponerende. Etter det så har det jo bare ballet på seg så klart, og rekorder økte opp til 200 kilometer i timen på bare noen tiår. Rekorden i dag er det Koenigsegg Agera RS som står for, med hele 447.19 kilometer i timen! Har du råd så kan du jo kjøpe deg en av de og ta den med til Autobahnen i Tyskland.

En annen type rekord er hastighetsrekord på land, og dette er kjøretøy som ikke er lovlige å bruke i noen andre sammenheng, og som bare er bygget for å se hvor fort man kan få de til å gå. Verdensrekorden er faktisk over 1000 kilometer i timen, og den ble satt i 1997 av Andy Green. Hele 1223.657 kilometer i timen er rekorden på, men med tanke på at de bruker rakettdrivstoff til slike ting, så er det kanskje ikke like rart som man faktisk skulle tro. Mye av dette om rekorder er for entusiaster, men det er helt klart interessant å se hvordan utviklingen har gått.