Det finnes en god del biler som har fått kultstatus opp gjennom tidene, slik som for eksempel den franske Citroën 2CV. Bilen er både kjent for sitt design og sin deltakelse i utallige filmer, slik som i James Bond.
Selve navnet kommer av det som på fransk betyr to hester, og som henspeiler på hvor sterk motoren på denne bilen var. Men den hadde ikke to hestekrefter slik som mange tror, den hadde to «skattehestekrefter».
Franske myndigheter kategoriserte nemlig biler etter størrelsen på motoren (noe som er vanlig også i dag), og en «skattehest» tilsvarte den gang cirka 4,5 hk. Dermed hadde 2CV rundt 9 hk. Senere da teknologien ble bedre økte maksimalt volum til 32 hk, noe som var mye den gang.
Populær småbil
2CV er primært en småbil utviklet av Citroen. Den har forhjulsdrift og en enkel forbrenningsmotor. Ideen bak bilen ble til allerede på 30-tallet, altså i mellomkrigsårene. Det var en inspirerende tid etter at krakket hadde satt mange millioner i uendelig fattigdom. Senere har bilen blitt identifisert med studentliv og bohemer.
Den første 2CV ble likevel lansert i 1949, og produksjonen holdt på i over 40 år til 1990. Ikke mange andre bilmerker har overlevd i så mange år. Tanken bak var enkel, men med svært avansert teknologi for tiden. Ideen var å skape en bil som kunne bli allemannseie, en bybil med mange funksjoner. Man kan godt si at konkurrenten var folkevogna fra Volkswagen.
Fronten var karakteristisk med et røft utseende. Man kunne se for seg filmstjerner bak Evofilm solfilm. Men det som er kult er at også en helt vanlig fyr kunne kjøre den. Den skulle nemlig være rimelig og holdbar.
Motor og spesifikasjoner
Opprinnelig var motoren er 375 kubikk med kapasitet til å utøve 40 km/t, men senere ble motoren større og kraftigere. Med 80 km/t på pløyd mark skulle den kunne frakte en pakke egg uten at de knustes. Dette var da den største motoren med 32 hk. Den gjorde 40 km/t på 40 sekund.
2CV hadde et unikt fjæringssystem, og girkassen var noe man ikke hadde sett maken til tidligere. Selv om franske biler er kjent for sine bakstreberske løsninger, ble nesten 5000 eksemplar solgt i Norge da produksjonen stanset i 1990. Om lag 4 millioner biler på verdensbasis hadde da gått gjennom samlebåndene.
Karosseriet var grundig inspisert for å redusere vekt, og en vanlig 2CV veide kun 560 kg. Med et lavt tyngdepunkt var likevel den fire meter lange bilen robust og solid. Citroën produserte en prototype, en ørkenbil kalt Sahara, med to motorer og drivstofftanker.
I dag er Citroën 2CV en kultbil, en legende blant mange biler. Men 2CV gav inntrykk av en bestemt livsstil, en bohemsk måte å leve på som til den dag i dag har blitt et kjennetegn på denne klassiske bilen fra Citroën.