I denne artikkelen skal vi snakke om hva du kan gjøre for å passe på bilen din. Dersom du følger med enda mer nøye enn du allerede gjør så kan det faktisk hende at du kan få beholde bilen mye lengre enn du først antok. For ikke å snakke om at du kommer til å spare masse penger!

Dersom du ikke har et verksted så kan det være lurt å rett og slett bygge seg ett! Skaff deg treverk av god kvalitet her i denne lenken!

Dekk

Det første vi kan begynne med er å se på hvor slitne dekkene dine er. Det du kan begynne med å gjøre er å ta dekket av bilen og se litt nærmere på de dype sporene i dekket. Inne i disse sporene så skal det være et nokså tynt lag med gummi som stikker opp. Dette er brukt som en slags målenhet for når dekkene dine begynner å bli for utslitte.

Dersom du kan gli fingrene dine glatt over dekket uten at fingeren din detter ned i dette hullet så betyr det altså at du trenger nye dekk. Husk å dra fingeren over denne gummidelen som ligger ned i sporet. Mens du sjekker slitasje så er det også viktig å se om det like mye slitasje overalt på dekket. Dersom det er mest slitasje i midten av dekket så kan dette indikere for høyt dekktrykk. Dersom det er på utsiden av dekket så kan trykket være for lavt. Dersom det derimot er mest slitasje på kun én av sidene på utkanten av dekket så tyder dette på at du må justerer balansen på dekkene dine.

Etter at du har sjekket generell slitasje så er det på tide å sjekke luftrykket i dekkene dine. Du finner oftest en tabell i selve bilen, eller på dekkene som du har. Det er viktig at det ikke er for hverken for lite eller for mye luft. For å få til å sjekke det så trenger du en måler, og dette kan du finne hos din lokale bilforhandler.

Bremser

Når du først har tatt av dekket så kan du også sjekke bremsene dine. På “hjulet” som dekkene er festet til så kommer du også til å merke en mekanisme som “klyper” fast hjulet når det spinner for å stoppe det. Bak denne mekanismen så kommer du også til å se et slags materiale som kommer i kontakt med det spinnende hjulet, og som sakte med sikkert skrapes bort over tid. Dersom du måler opp dette materialet og finner ut at det er så lite som 1-2 mm igjen av dette så bør du også tenke på skifte bremsene dine. Dette er det best å gjøre i god tid før det blir absolutt nødvendig.